daten en hindernis

In de oogverblindende kijk van Netflix op gearrangeerd huwelijk, je volgende reality-tv-obsessie

Singles hopen hulp te krijgen bij het vinden van hun levenspartner in “Indian Matchmaking”

Het in Mumbai gevestigde Pradhyuman, centrum, zoekt de matchmakinghulp van Sima Taparia, rechts, in een aflevering van Netflix’s ‘Indian Matchmaking’ (Netflix)

De nieuwe datingserie van Netflix is ​​niet afhankelijk van gimmicks (zoals bijvoorbeeld een gloeiende blauwe muur in een pod) om de hoopvolle singles te helpen levenspartners te vinden. Maar ‘Indian Matchmaking’ beheert nog steeds een onderscheidende kijk op het overbevolkte datinggenre: een moderne kijk op het proces van gearrangeerde huwelijken.

 

De serie is nu beschikbaar om te streamen en volgt de in Mumbai gevestigde matchmaker Sima Taparia terwijl ze nauwgezet werkt met alleenstaanden en hun families in India en Amerika om gewenste huwelijkspartners te vinden. (“In India zeggen we niet‘ gearrangeerd huwelijk ’- er is een huwelijk en dan houden van een huwelijk,’ zegt Taparia in de openingsminuten van de eerste aflevering.) goede datingsites online.

 

Tijdens de acht afleveringen van de show krijgen kijkers een kijkje in de eeuwenoude Zuid-Aziatische traditie door een verscheidenheid aan moderne jonge mannen en vrouwen die allemaal verschillende opvattingen hebben over de gewoonte – sommigen willen zich graag aan de tradities aanpassen en anderen worstelen ermee – en die verschillende uitdagingen voor Taparia voorstellen. (Een klant, de in New Jersey gevestigde evenementenplanner Nadia, vraagt ​​zich af of haar Indiaanse aard in twijfel zal worden getrokken vanwege haar Guyanese afkomst.)

 

De serie is gemaakt en uitgevoerd door de voor een Oscar genomineerde regisseur Smriti Mundhra, wiens documentaire “A Suitable Girl” uit 2017 de gearrangeerde huwelijken in India onderzocht en de ongelijke offers die de vrouwen die ze betreden vaak moeten brengen.

 

The Times sprak met Mundhra over het brengen van dit portret van de zoektocht naar een levenspartner voor een breed publiek, het geheime wapen van de show, en niet het najagen van een blijvend einde. parship.nl review is positief.

 

 

‘Never Have I Ever’ is het verhaal van L.A.-immigranten waarvan ik nooit had gedacht dat ik het op tv zou zien: mijn eigen

 

“Ik wil niet dat de show voor een westerse blik is.”

‘Indian Matchmaking’ verdiept de relatie van Netflix met het datinggenre. De streamingdienst vond eerder dit jaar succes met het verslavende “Love Is Blind”, dat met nog twee seizoenen werd verlengd, en met “Too Hot to Handle”. En het bedrijf lanceerde onlangs het tweede seizoen van “Dating Around”, dat ook een Braziliaanse uitloper heeft. Later deze maand lanceert Netflix ‘Love on the Spectrum’, een vijfdelige docuserie die jongeren volgt op het autismespectrum die op zoek zijn naar romantiek.

 

https://www.youtube.com/embed/eyK4FXL7agk

 

Met het wereldwijde bereik van Netflix zag Mundhra een kans om een ​​blik te werpen op dating en relaties door de zeer specifieke lens van de Zuid-Aziatische ervaring die een breed publiek zou bereiken.

 

“Ik ben opgegroeid met veel mensen met een zeer beperkte en soms achterhaalde perceptie van wat gearrangeerd huwelijk is – is het gedwongen huwelijk, is het kindhuwelijk?” ze zegt. “Voor mij is deze show een kans om te laten zien wat het werkelijk is … de diversiteit in de diaspora. Dat we geen monoliet zijn. Dat we allerlei verschillende achtergronden hebben, verschillende idealen en ideologieën. Maar we hoeven ook niet gedefinieerd te worden door de stereotypen van onze cultuur. ”

 

“Ik wil niet dat de show voor een westerse blik is”, vervolgt ze. ‘De show is wat het is. Het is net zo goed voor Zuid-Aziaten als voor een wereldwijd publiek en ik vertrouw erop dat kijkers die niet bekend zijn met de Zuid-Aziatische cultuur genoeg van de show halen zonder het soort statistieken en afbeeldingen te hoeven doen en zo. Ik denk dat je veel kunt leren door alleen de voorbeelden en de specifieke reis van de deelnemers. En hopelijk moedigt dat mensen aan om nog meer te gaan zoeken. ”

 

Op een bepaald moment in de serie wordt ze de ‘menselijke Tinder’ genoemd. Taparia begon haar carrière in huwelijksadvies, voornamelijk gericht op de regio Mumbai, maar heeft haar onderneming uitgebreid met klanten in het Verenigd Koninkrijk, Hong Kong, Thailand, Singapore, Australië, Zuid-Afrika en Nigeria.

 

De relatie van Taparia en Mundhra gaat 15 jaar terug. De filmmaker schakelde de diensten van Taparia in voor haar eigen zoektocht naar een echtgenoot. (Mundhra ontmoette uiteindelijk haar inmiddels echtgenoot op de graduate school.) En Taparia verscheen later in “A Suitable Girl” naast haar dochter, Ritu, die een van de hoofdonderwerpen van de documentaire was.

 

“Als filmmaker had ik zoiets van: ‘Als je het ziet, weet je het’,” zegt Mundhra over Taparia’s persona. “Je ontmoet gewoon iemand die zo charismatisch en eerlijk en oprecht en bot is, tot het punt dat het soms gruwelijk is. Er was een verfrissende eerlijkheid over haar en een absolute passie voor wat ze doet. ‘

 

Taparia betrad haar eigen gearrangeerde marriage toen ze 19 was – en is getrouwd voor 37 jaar.

 

‘Huwelijk betekent compromis en aanpassing’, zegt Taparia tijdens een videoconferentie vanuit haar huis in Mumbai. “Ik heb veel compromissen gesloten en aangepast in mijn huwelijksleven.”

 

Zelfs als datingsites zoals shaadi.com en sociale media de afgelopen jaren zijn gegroeid om moderne Indiase singles te helpen levenspartners te vinden, zegt Taparia dat haar persoonlijke en uitgebreide proces een waardevol bezit blijft. Kijkers krijgen een glimp van dat proces, dat de nadruk legt op horoscopen en astrologie. Ze overlegt vaak met een gezichtslezer over de serie en krijgt gedetailleerde rapporten van haar klanten op basis van hun gezichtskenmerken beoordeeld via hun foto’s. Ze verzamelt ook persoonsgegevens voor elke klant, wat in wezen een huwelijks CV is, en voert persoonlijk overleg met haar klanten en hun families.

 

‘We hebben geprobeerd zo authentiek mogelijk te blijven bij haar proces en authentiek te zijn voor de reizen van onze deelnemers’, zegt Mundhra. “We hebben niet alleen geprobeerd alles in te proppen, omdat het gewoon onmogelijk was geweest. Er staat nog veel op tafel en we kunnen nog veel meer ontdekken in de volgende seizoenen van de show, mochten we het geluk hebben om door te gaan. ”

 

Taparia werkt nog steeds actief met alleenstaanden tijdens de COVID-19-pandemie, hoewel ze haar consulten beperkt heeft tot telefoon en video. Ze heeft onlangs geholpen bij het samenbrengen van twee ‘grote’ wedstrijden in India, zegt ze. Ze hoopt persoonlijke bezoeken met klanten op afstand te hervatten zodra ze denkt dat het veilig is om met het vliegtuig te reizen.

 

“Ik heb het erg druk”, zegt Taparia. ‘Tijdens deze blokkering is niets vertraagd. Ik praat tegen je, maar in mijn gedachten zijn er wedstrijden aan de gang. Ik denk aan mijn klanten. Het gaat 24 uur door in mijn hoofd. ‘

 

 

Eigenschappen voor een “goede match”

Terwijl de acht afleveringen zich ontvouwen, belicht de serie enkele van de problematische waardesystemen of attitudes die blijven bestaan ​​rond wat iemand een ‘goede match’ maakt.

 

Tegen het einde van het seizoen neemt Taparia met tegenzin een gescheiden alleenstaande vrouw aan als klant, en merkt op dat mensen met kinderen moeilijk te matchen kunnen zijn. Er is vaak een preoccupatie met lengte en huidskleur, maar ook met kaste en klasse – vooral onder de klanten in India.

 

‘Ik zie de show als een gelegenheid om vragen te stellen en gesprekken te beginnen’, zegt Mundhra. ‘Dat er enige reflectie kan zijn over waar we waarde aan hechten.’

 

Het casten van de serie was de ‘grootste hindernis’

Mundhra zegt dat casten de grootste hindernis van de show was. De zoektocht begon, zegt ze, door de klantenlijst van Taparia met 500 gezinnen te doorlopen – iedereen te bellen en te zien wie er vatbaar zou zijn voor zelfs een gesprek over deelname aan de serie. Privacy was voor velen een punt van zorg.

 

“Onze show is geen reality-tv en het is geen strikte documentaire”, zegt Mundhra. ‘En ik denk dat het voor mensen moeilijk was om echt te definiëren wat de show zou worden. Maar ik denk dat de mensen die we uiteindelijk voor de show hebben gekregen, mensen zijn die klaar zijn voor het avontuur, extravert waren en klaar om deze ervaring met de wereld te delen en wilden graag een breed platform om dat te doen, maar hadden ook een perspectief dat ze wilden delen – of het nu gaat om enkele van de meer onsmakelijke culturele dingen die ermee gepaard gaan, zoals het colorisme en de druk, en dat soort dingen. Ik denk dat er veel dingen zijn waar mensen naar hunkerden om over te praten. ”

 

Mundhra merkte op dat de serie aanvankelijk begon met ongeveer een dozijn singles en dat er een paar vielen in de loop van de productie.

 

“Er zijn mensen die iemand hebben ontmoet en de andere helft was niet geïnteresseerd in deelname aan de show, maar wilde ook niet dat hun potentiële partner zou deelnemen aan de show”, zegt ze. “Andere mensen erkennen dat ze misschien niet wilden openen op een manier die we vroegen over het proces. Dus ja, er waren zeker mensen die min of meer koude voeten kregen of relaties kregen waar het de relatie of de show was.

 

“Ik denk dat als we het geluk hebben om een ​​tweede seizoen voor de show te krijgen,” voegde Mundhra eraan toe, “ik denk dat we veel meer enthousiaste deelnemers zullen hebben.”